De piramide van 5 die je wel gezonder maakt

health podcast Aug 19, 2019

Luister je deze training liever tijdens je NET-time? Abonneer je op mijn Podcast via Spotify of Itunes

 Wil jij weten wat nu écht gezond is? Zie jij af en toe door de bomen het bos niet meer als het over gezondheid gaat? Of laat jij je weleens tegenhouden om een stap te zetten omdat je twijfelt welke stap?

In deze training vertel ik je hoe het komt dat er zoveel verwarring lijkt in gezondheidsland en geef ik je een piramide van 5 die je wel gezonder maakt.

Deze video in onderdeel van de Health maand van het Hawesome membership.

Wil jij meer weten over het Hawesome membership?

In het membership behandelen we iedere maand 1 van de 12 belangrijkste categorieën van jouw leven. Maand 1 staat in het teken van je gezondheid (health & fitness). Daarnaast komen ook je financiën, carrière & relaties aanbod.

Meer weten? Check de membership pagina:
https://www.hawesome.nl/membershippage

Samenvatting

Soms brengen kennis of uitspraken van andere mensen ons aan het twijfelen. We twijfelen dan regelmatig over meer dan alleen over de details. Daar komt bij dat mensen individuele adviezen generaliseren. 

Door de combinatie van beide lijkt er veel verwarring in voedingsland terwijl de wetenschap het over een aantal dingen behoorlijk eens is. Focus je op die dingen en je zal gezonder worden en minder frustratie ervaren van de twijfels. Het grootste gedeelte van de gezondheidswinst boeken we namelijk in de basis niet in de details. 

Zoals we ook al zagen in de productkeuze training:

  1. Focus op groente. Neem groente als basis. Uit onderzoek is gebleken dat tot minimaal een kilo aan groente per dag gezondheidsvoordelen oplevert voor sporters zelfs meer. Wanneer je eet, neem groente als de basis en probeer minimaal de helft van je bord uit groente te laten bestaan. 
  2. Vul aan met gezonde vetten, die hebben legio aan gezondheidsvoordelen. Neem bij iedere maaltijd een portie gezonde vetten, denk aan: vette vis, noten, zaden, olijven, avocado)
  3. Voeg kleine porties proteïne toe. Meer dan 1,8g per kilo lichaamsgewicht is zeker niet nodig voor voor een bodybuilder. Voor de meeste van ons is een stuk minder al voldoende. Denk aan vette vis, eieren, vlees (minimaliseer rood vlees!) en af en toe peulvruchten / zuivel wanneer je ertegen kan. 
  4. Eet 1-3 porties fruit per dag (bij voorkeur op een lege maag omdat fruit sneller verteerd dan andere voeding)
  5. Neem kruiden bij iedere maaltijd en kies kruiden over kunstmatige smaakmakers

Aan de slag: met je producten

  1. Zoals altijd maak het klein, iedere stap is er 1 en het belangrijkste is dat jij een stap volhoudt. Wanneer je een stap volgehouden hebt kan je een volgende stap toevoegen.
  2. Kijk eens wat jij op een dag eet en maak 1 van de volgende aanpassingen als je gezonder wilt leven:
    1. Focus eerst op je groente inname hier kan je veruit het grootste resultaat behalen (tot aan 800g (vrouwen) 1000g (mannen) per dag zijn er significante gezondheidsvoordelen te behalen. Zit je hier nog ver vandaan begin dan hier. Ook hier iedere stap is er 1. 
    2. Krijg je voldoende gezonde vetten binnen? (vette vis, olijven, noten, zaden etc.)? Focus na je groente inname op je gezonde vetinname. Voor de meeste mensen levert 40-65% van je dagelijks calorieën uit gezonde vetten de meeste gezondheidsvoordelen op.
    3. Vul aan met proteïne, volkoren graanproducten, rijst en fruit (dit is na stap 1 en 2 nog zo'n 20-35% van je calorie inname). 
    4. Beperk zoveel mogelijk de inname van andere producten (witte granen, bruin brood, niet volkoren pasta's, bewerkte voeding, alcohol etc.)
    5. Gebruik kruiden als smaakmaker 

Let op, dit klinkt nu veel maar iedere stap is er een die je zal merken in je energie niveau, gezondheid en mogelijk zelfs in je gewicht. Dus begin klein en merk het verschil. 

Met speciale dank voor Ben Greenfield 1 van s'werelds beste longevity experts

Succes!

Heb jij iets aan deze blog gehad? Deel hem dan met 2 vrienden dan hebben zei er ook iets aan

 

 

Close

Wil jij 30 dagen gratis gebruik maken van het membership met toegang tot 25+ trainingen?

Kom meer te weten over de Hawesome5© methode en hoe die jou kan helpen om volop te leven!

Claim 30 dagen gratis membership
Close

75% Complete

Claim gratis membership

Direct toegang tot 25+ trainingen

Geen verplichtingen of directe verlening